24 Ekim 2012 Çarşamba

*Deliye Her Gün Bayram*


Bugün Bayram, Erken Kalkın Çocuklar


   Hepimizin bildiği üzere yarın bayram ve kurbanlar yasta. Çocuklar ve benim gibi öğrenciler toplayacakları paranın telaşında. Tatilciler yollarda; dolayısıyla trafik fenalarda. Memleketine gitmek isteyen gurbetçi öğrenciler 1 ay öncesinden yolculuk biletlerini aldılar, bavullarını hazırlayıp erkenden yola koyuldular. Sahi nedir bayram? Küçükken harçlık verildiği için sevilen, büyükken de tatile kaçmak için fırsat bilinen günler mi?

http://www.netkeyfim.com/wp-content/uploads/2010/05/bayram.gif   Büyüklerimizin “nerede o eski bayramlar” dediği bayramları hiç göremedim ben. Kendimi bildim bileli bayram benim için tatil anlamına geliyor. Eskiden bir heves giyinip kuşanıp aile-akraba ziyaretleri yapardık; el öpüp para toplardım. Şimdilerde ise eskisi kadar hevesli değilim bayram için süslenip püslenmeye. Bayramda ne kadar harçlık toplarsam kâr diye düşünüyorum şu anda. Malumunuz öğrencilik zor; fotokopi, kitap, telefon ve yemek masrafları ile kıyafet alışverişleri derken elimizde avucumuzda hiçbir şey kalmıyor; acil para ihtiyacımız ortaya çıkıyor.
http://2.bp.blogspot.com/_JFkj-IHYCKk/R2l_hUoVozI/AAAAAAAAA24/Qv7LBR6LYNA/s400/okuz.jpg
   Gençler için bir bunalımdır çoğu zaman bayram. Bayramları tatil olarak görüp bu öğrenciler dinlenmesin, gezip dolaşıp eğlenceli vakit geçirmesin diyerekten hemen arkasına sınav dayanan, bir sürü ödev verilen ya da arkadaşlarla görüşmek için fırsat bulmuşken bir sürü akraba ziyareti yapmak zorunda olunan günlerdir. Bayramlarda büyüklerin elleri öpülür; gidilen ziyaretlerde dayatmalara dayanamayarak baklava, börek, çörek yiyerek gereksiz kilo alınır. Her sene trafik kazalarının arttığı dönemlerdir bayramlar; dileğim bu bayram, kaza bilançosunun ağır olmaması ve insanların trafikte bilinçli hareket etmeye başlamasıdır.
   Geçtiğimiz yıllarda gazetede bulduğum bir yazıyı aktarmak istiyorum sizlere: Bugün bayram erken kalkın çocuklar"... Hep erken kalktık Barış abi, hatta kalkmaya gerek kalmadı çünkü hiç uyuyamadık... Heyecanlıydık, çocuktuk işte, yeni elbiselerin yeni ayakkabıların varlığı bile uykumuzu kaçırmaya yetebiliyordu. Onları giymek, sabah caka satmak için sabırsızlanırdık. Bayram denince bir çocuk gelir her defasında gözlerimin önüne... İnsanların ne kadar da "insan" olabileceklerini bilmeyen, insanı tanımayan bir çocuk... Hayatın ne kadar da "hayat" olabileceğini bilmeyen, hayatı tanımayan bir çocuk... Bayramlıklarını giyip uzaklardan gelecek kuzenlerini camdan hiç ayrılmadan bekleyen bir çocuk... Kuzenleri de bilmezdi insanları o zamanlar, bilmezlerdi insan olmayı... Biri insan olmadan çekip gitti, her soruluşunda "melek oldu cennete gitti" denildi onun için ve hep sorgulandı bu cennetin yeri. diğerleriyse insan olup çekip gitti... Şimdi daha iyi anlıyorum Barış abi seni, neden bayram şarkısında çocuklara yer verdiğini. Bayram çocuk için, çocuksa bayramı her yeni eklenen yaşıyla yavanlaştırmak için var... Çocuk büyümek için, bayramsa çocuğun büyüdüğünü anlaması için var... Her okuduğumda ilk defa okuyormuşçasına bir etki yaratıyor bu yazı yüreğimde.
http://www.onsuz.org/wp-content/uploads/kurban-bayrami.png   Öte yandan yüz yüze görüşemeyenler telefon aracılığıyla iletişimde bulunurlar birbirleriyle. Özellikle bayramlarda mesajlaşmak çok ilginç geliyor bana. Kişiye özel mesaj atanlara sözüm yok, onlar en azından tüm samimiyetiyle bayram kutlaması yapıyor. Ancak mesaj metninin altına eklenen ad-soyad bu bayram mesajının samimiyetine gölge düşürüyor. Hiç sevmiyorum bu toplu bayram mesajlarını ve bana atılan toplu mesajlara cevap vermiyorum, kimse kusura bakmasın.
   Bir de bayramda mesaj yoluyla kutlama ritüelinden sonra karşı tarafla iletişimi devam ettirmeye çalışan eski sevgililer vardır.Bayram seyran bahane seninle konuşmak şahane durumu diyorum ben buna. Çünkü bu, “seni özledim” demenin bir başka çeşididir. Bu sebeple, bayram günlerinde atılan mesajların bir başka özelliği de uzun zamandır görüşmediğin, kendisinden haber alamadığın ama kendisini merak ettiğin halde cesaret edip de iletişimde bulunamadığın kişilerle bayramı mazeret edip haberleşme imkânının bulunmasıdır. Önce bayram mesajı atılır, ardından hal hatır sorarak aradaki kaybedilen zaman telafi edilmeye çalışılır. Bu iletişim şeklinin insanları ne kadar tatmin edeceği ise tartışmaya son derece açık görünüyor. 
   Deliye her gün bayram diyorlar ya hani, o zaman "aklını kullan adını çıkar deliye" diyorum izninizle.
   Fazla uzatmaya gerek yok, hangi yaşta olursak olalım sevgiyi hatırlamak ve hatırlatmaktır bayram. Herkese mutlu bayramlar diliyorum.

1 yorum:

  1. Canım, Mesaj alındı...
    Bayram geçse de el öpme-harçlık ritüeli için buluşalım...
    Sevgiler.
    Şeyda

    YanıtlaSil